Voor je weggaat – Clare Swatman

Al sinds haar studententijd heeft Zoe gevoelens voor Ed. Als Ed jaren later bekent dat deze gevoelens wederzijds zijn, is Zoe dolgelukkig. Ze bouwen een relatie op, gaan samenwonen en trouwen, maar het noodlot slaat toe: Ed wordt onderweg naar zijn werk geschept door een bus en komt te overlijden. Zoe blijft gebroken achter, want ze wilde zo graag nog iets rechtzetten. Maar dan lijkt het onmogelijke opeens mogelijk…

Interessant idee

Zoe herleeft haar herinneringen met Ed. Zo levendig dat ze haar ziet de kans om alles anders te doen en misschien zelfs Eds leven redden. Dit is een leuk idee van schrijfster Clare Swatman, maar toch ontbreekt er iets. Het verhaal had veel interessanter kunnen zijn met een aantal aanpassingen. Het komt erop neer dat er een sterk emotioneel begin is en een emotioneel einde, maar alles ertussenin is minder verrassend.

Verschillende vormen van verdriet

De heftige thema’s die in Voor je weggaat aanbod komen zorgen ervoor dat het extra jammer is dat het verhaal niet net iets anders in elkaar zit. Swatman durft namelijk verschillende vormen van verdriet aan te kaarten. Denk aan relatieproblemen, moeilijk zwanger kunnen worden en het verliezen van je partner. Dit zijn onderwerpen die je niet in de koude kleren gaan zitten en juist daarom de kracht van het verhaal nodig hebben om tot hun recht te komen. Deze roman is daardoor net niet wat ik ervan verwachtte en dat is jammer.

De wil van Zoe

Even voor de duidelijkheid: er is een heleboel goed aan deze roman. Het boek leest vlot, de personages zijn interessant en de boodschap is sterk. De wil van Zoe om in het verleden dingen te veranderen, in de hoop dat hiermee ook de toekomst verandert, is bewonderenswaardig. Het zorgt ervoor dat je als lezer meeleeft en hoopt op het beste voor de jonge weduwe.

Sterke boodschap

Alles bij elkaar opgeteld is Voor je weggaat een roman die je blijft lezen. Niet omdat je wilt weten wat er in het volgende hoofdstuk gebeurt, maar wel omdat je jezelf afvraagt hoe deze roman af zal lopen. De hoop op een happy end is groot, maar de twijfel blijft tot het einde bestaan of het ook zo zal zijn. De achterkant van het boek belooft een ‘onweerstaanbare roman voor de fans van Jojo Moyes en David Nicholls’. Swatman kan (nog) niet aan deze auteurs tippen, maar met dit in je achterhoofd blijft het een heerlijk boek voor in je koffer deze zomer. Bovenal is het de boodschap waarom je dit boek zou moeten lezen: ga nooit weg bij personen van wie je houdt voordat je een ruzie hebt uitgepraat.

3/5

Voor je weggaat – Clare Swatman – 336 pagina’s – A.W. Bruna – juni 2017 – 9789400507609 – te koop voor €17,50