Verknocht – Lisette Jonkman

Van de boeken van Lisette Jonkman word ik altijd net zo enthousiast als een kind dat een dagje naar de Efteling gaat. Simpelweg omdat ik weet dat wat Lisette ook schrijft ik het met veel gelach en een traan lees. Hoogstwaarschijnlijk kan ze zelfs de handleiding bij een IKEA-kast vermakelijk maken. Maar goed, ik dwaal af. Ik ben enthousiast omdat er na de emotionele rollercoasters (als we het dan toch over pretparken hebben) Verkikkerd en Verslingerd er eindelijk een derde boek in deze reeks is.

Nieuw boek, nieuw jasje

De nieuwste roman heeft de bijpassende titel Verknocht en een iets andere omslag dan de eerdere boeken. De vorige delen zijn voor iedereen met een ijdele boekenkast ook in een nieuw matchend jasje te koop. Een mooie buitenkant is leuk, maar zonder goede inhoud is een boek niet compleet. Ik zal alvast verklappen dat Verknocht niet teleurstelt.

Studeren, visagie en een bruiloft

In Verknocht is Lucy in Toscane om de visagie te verzorgen van de knapste acteur van Nederland: Aris Brandt. Eenmaal terug in Nederland zoekt Aris contact met Lucy en niet alleen om zijn gezicht van likje make-up te voorzien. Lucy is ondertussen nog altijd gelukkig met Olivier, die op het punt staat om zijn album uit te brengen. Hun leven lijkt naast studeren al druk genoeg als Lucy ook nog de taak van ceremoniemeester voor een bruiloft op zich neemt. Ziet Lucy door alle drukte niet iets binnen haar relatie over het hoofd?

Verandering

Het is heerlijk om weer terug te zijn in het studentenhuis dat Lucy deelt met een groepje leuke nerds en uiteraard Olivier. Veel personages staan grote veranderingen te wachten, waardoor Verknocht geen herhaling wordt van de eerste twee delen. Ook Lucy’s leven komt op een punt waarop verandering onvermijdelijk is. Zo zorgt de knappe Aris voor spanning tussen Lucy en Olivier. Lisette maakt het hiermee niet alleen voor haar personages spannend, maar ook voor de lezer. Stoppen met lezen is dan ook geen optie, want A) halen Lucy en Olivier als stel het einde van dit boek? En B) iedereen wil weten wat er onder de kleren van Aris zit.

Verdriet en humor

De avonturen van alle personages (tip: lees voor iets meer diepgang ook de Onbreekbaar-reeks) laten je regelmatig lachen, maar Lisette zorgt er ook voor dat er een gevoelige snaar wordt geraakt. Houd dus vooral wat tissues bij de hand, want het kan zomaar zijn dat je het niet droog houdt bij dit boek.

Het beste deel van deze reeks

Ik weet niet hoe ze het doet, maar Lisette schreef meer boeken in een jaar dan de meeste schrijvers in hun leven zonder dat het massaproductie wordt. De schrijfstijl is namelijk herkenbaar en het verhaal zit vol met humor zoals alleen deze schrijfster dat kan, maar Verknocht is nog beter dan de eerste twee romans uit deze reeks. En, laten we eerlijk zijn, dat is zeldzaam bij series. Ik vond het in ieder geval weer een geslaagde rit in de achtbaan.

4/5

448 pagina’s – uitgever Luitingh-Sijthoff – juli 2019 – 9789024582723 – paperback €17,50