Strikken – Domenico Starnone

Jarenlang werd er gespeculeerd wie er achter het pseudoniem van Elena Ferrante schuilgaat. Laatst wees onderzoek uit dat auteur Domenico Starnone, een man, achter de succesvolle Napolitaanse romans zit. Al ontkende hij dit een aantal dagen voordat het nieuws naar buiten werd gebracht stellig. Voor uitgeverij Atlas Contact was het alsnog genoeg om de roman onder zijn eigen naam een maand eerder uit te brengen.

Strikken gaat over Vanda en Aldo. Ze zijn jong getrouwd en na twaalf jaar wil Aldo graag iets anders. Dat hij twee kinderen heeft weerhoudt hem er niet van om naar Rome te vertrekken terwijl zijn gezin gebroken achterblijft in Napels. Starnone beschrijft deze situatie vanuit drie perspectieven. Beginnend met de brieven van een woedende Vanda aan haar overspelige man. Het zijn de jaren zeventig, waarin scheiden minder voor de hand ligt dan nu, maar ondanks dat blijft Vanda radeloos achter met haar twee kinderen. Vervolgens ligt het perspectief bij Aldo, zo’n dertig jaar later. Nu is hij degene die wordt bedrogen. Hij wordt tot tweemaal toe (onbewust) bestolen en als hij terugkomt van vakantie is er bij hem thuis ingebroken. Ondertussen blikt hij regelmatig terug op vroeger. Het boek sluit af met de inmiddels volwassen kinderen van het echtpaar.

Door de verschillende delen zet de schrijver een beeld neer van wat het met een gezin kan doen als de vader vertrekt. Het is meer dan en het wegvallen van een vaderfiguur, het heeft namelijk invloed op de rest van het leven van ieder gezinslid. In Strikken lijkt het zelfs alsof het nooit meer mogelijk is om een ander te vertrouwen. Bindingsangst loopt dan ook als een rode lijn door deze roman, maar laat ook zien dat er altijd iemand is die alles bij elkaar probeert te houden.

De titel verwijst naar een passage in het boek waarin de dochter als kind aangeeft dat haar vader en broer op een vreemde manier hun veters strikken, wat een symbolisch beeld geeft van de relatie tussen de gezinsleden. Ze zijn met elkaar verbonden, maar op een andere wijze dan normaal is. En misschien is het niet alleen dat, maar juist ook het verstrikt raken in een situatie, waar niemand iets aan kan doen, behalve degene die je heeft geleerd om te strikken.

Is na deze roman overduidelijk dat Starnone de schrijver is van de Napolitaanse romans? Er zijn genoeg terugkerende thema’s zoals de schoenen, jaloezie en de stad Napels. Maar het boek is vertaald door verschillende vertaalsters waardoor het moeilijk te zeggen is of de schrijfstijl overeenkomt. Hoe dan ook, Ferrante of niet, Starnone heeft met Strikken een interessant boek geschreven.

4/5

Strikken – Domenico Starnone – 176 pagina’s – Atlas Contact – September 2017 – 9789025451714 – hier te koop voor €18,99