Probeer om te keren – Marijn Sikken

Iedereen kent wel iemand die niet besluit om uit te vliegen. In Probeer om te keren schetst Marijn Sikken het leven van verschillende personages die aan de grond blijven in het dorp Leem. Om en om krijgt de lezer een kijkje in het leven van Alma en Eline. Alma’s leven is niet meer hetzelfde nadat haar laagbegaafde dochter Michelle iets is overkomen. Michelle praat sindsdien niet meer en Alma wil graag achterhalen wat er precies is gebeurd. De jonge Eline besluit om niet te gaan studeren, maar in de boekwinkel in het dorp te gaan werken, waar ook Michelle haar tijd doorbrengt met het stickeren van producten. Michelle lijkt het enige dat de twee personages met elkaar verbindt, maar misschien lijken Alma en Eline wel meer op elkaar dan ze denken.

De lezer waant zich al snel in het dorpsleven met de ons-kent-ons-sfeer, het geroddel, de typische dorpsactiviteiten en de inwoners in alle soorten en maten. Zowel Alma als Eline proberen hun weg te vinden in Leem, maar dat is niet altijd even makkelijk. Zo vindt Alma het te zwaar om de zorg voor Michelle los te laten en heeft Eline gevoelens voor de veel oudere Fred. Ze voelen beiden hoe het dorp toekijkt terwijl ze door het leven stuntelen, maar kiezen toch voor het leven dat ze denken te willen of te moeten leven.

Sikken heeft zich goed ingeleefd in de personages, ze zijn namelijk zo geloofwaardig dat je af en toe ‘doe dat nou niet’ tegen ze zou willen schreeuwen. Hierdoor wordt duidelijk hoe makkelijk het is om als buitenstaander iets te zien wat iemand zelf niet ziet of niet wil zien. Een andere weg inslaan lijkt namelijk veel makkelijker als je van een afstand toekijkt, maar wanneer je zorg draagt voor iemand of van iemand houdt die niet op die andere weg thuishoort, dan wordt het opeens veel lastiger.

De titel is interessant en komt terug in het verhaal. Op het eerste oog vond ik de delen met de navigatiestem een beetje geforceerd overkomen, maar het heeft een diepere, symbolische, betekenis die heel goed in het verhaal past. En dit is niet het enige waarmee Sikken naar een diepere laag verwijst. Hierdoor krijgt deze roman over het dorpse leven meer diepgang die je als lezer aan het denken zet. Want wanneer luister je naar je eigen intuïtie en wanneer laat je je leven door een ander navigeren?

4/5

256 pagina’s – uitgeverij Cossee – februari 2017 – 9789059367074 – 19,99 euro

Ik heb Probeer om te keren gelezen met Anna’s online boekenclub Read Your Heart. Anna is boekencoach en begeleidt mensen door middel van het lezen van boeken. Met het lezen van deze roman heb ik mogen proeven van boekcoaching en daardoor op een heel andere manier gelezen. Ik moet zeggen dat ik het coachen met boeken een mooie en interessante manier vindt om mensen te helpen groeien. Wil je meer weten over Anna’s werkwijze? Klik dan hier.