Olijven moet je leren lezen – Ellen Deckwitz

Overal komen we het onbewust tegen. Denk aan teksten op muren in de stad, in films of zelfs als onderdeel van je interieur. Toch is poëzie voor veel mensen een ver van hun bed show. Zelfs boekenverslinders wagen zich vaak minder snel aan een dichtbundel dan aan een roman. Dichteres Ellen Deckwitz wil Nederland en België overhalen om het toch (nog) eens te proberen. Ze publiceerde hierover al verschillende columns in NRC.next die ze vervolgens aanvulde tot Olijven moet je leren lezen, want zoals ze zelf in het voorwoord schrijft: poëzie is fantastisch.

Een antwoord op al je vragen

Verplichte leeslijsten op de middelbare school waren voor velen al een nachtmerrie en op gedichten zat het merendeel al helemaal niet te wachten. Op deze doelgroep richt Deckwitz zich, maar ook op mensen die wel graag poëzie willen lezen en niet weten hoe ze moeten beginnen. In 23 verhelderende hoofdstukken geeft ze kort maar krachtig antwoord op het hoe, wie, wat en waarom van gedichten. Denk hierbij aan vragen als Waarom zit er zoveel wit in gedichten? Wie was de John Lennon van de poëzie? Hoe ontstaat een gedicht? Wat is het nut van poëzie? En waarom rijmen er tegenwoordig zo weinig gedichten? Vrees deze keer niet om iets te leren, want alles wordt erg toegankelijk en met een vleugje humor uitgelegd, zodat je niet nog eens door dezelfde hel hoeft te gaan als in je pubertijd.

Enthousiasmeert

Ook als je al bekend bent met poëzie en bijbehorende stijlfiguren is Olijven moet je leren lezen een vermakelijk boek. Deckwitz’ passie knalt van de pagina’s, wat erg aanstekelijk werkt. Voor je het weet sta je voor je boekenkast oude dichtbundels af te stoffen of ben je onderweg naar de boekhandel voor een nieuw exemplaar.

De breedheid van poëzie

Mocht je nog twijfelen of je niet beter weer een roman op kunt pakken in plaats van deze cursus ‘genieten van poëzie’ te lezen, haal dan toch maar gewoon dit boek. Leen het desnoods, want je hebt het in maximaal twee avonden uit en je wordt tussendoor verwend met illustraties van Jenna Arts. Valt er dan niets aan te merken op Olijven moet je leren lezen? Jawel. Zo zijn lang niet alle gedichten die de hoofdstukken ondersteunen even toegankelijk voor beginners. Aan de andere kant maak je zo wel meteen kennis met de breedheid van de dichtkunst en later heb je genoeg tijd om te ontdekken wat bij jou past.

Goede basis

Olijven moet je leren lezen is een goede basis voor iedereen die poëzie wil leren lezen. Het boek is niet alleen duidelijk en toegankelijk, maar ook nog eens vermakelijk. Als je van dit boek geniet, geniet je daarna zeker van het lezen van gedichten. Ik heb mijn dichtbundels in ieder geval weer afgestoft.

4/5

Olijven moet je leren lezeneen cursus genieten van poëzie – Ellen Deckwitz – 160 pagina’s – Atlas Contact – juni 2016 – 9789045031347 – te koop voor €17,99