Noem het liefde – Daan Heerma van Voss

Literatuur & romans Recensies

Romans over de liefde, er zijn er meer geschreven dan je ooit in je leven zou kunnen lezen. Toch waagt schrijver Daan Heerma van Voss zich met Noem het liefde aan het meest tijdloze thema ooit. Of is de liefde toch niet zo tijdloos als we denken?

Dat liefde geen grenzen kent, is iets wat vierendertige-jarige Tomas Wolf in twijfel trekt. Het probleem begint eigenlijk al met het feit dat hij niet openstaat voor de liefde, totdat hij verliefd wordt op meisje A. Een erg jong meisje, dat ook nog eens verre familie is, dwingt hem zijn grenzen op te zoeken. Dat is op veel vlakken niet alleen ongemakkelijk voor Tomas, maar ook voor de lezer. Het eerste gevoel dat Heerma van Voss dan ook oproept is afkeer, want een 18-jarig meisje met een man van 34, die ook nog eens familie zijn, kan dat wel?

Noem het liefde laat de benadering van verschillende generaties tot de liefde zien. De wijze waarop dit wordt gedaan is origineel en vermakelijk tegelijkertijd. Zo geven niet alleen de gesprekken die Tomas voert met zijn oma, die levensmoe is, maar ook het verslag dat hij bijhoudt voor zijn ernstig zieke vriend die nog eenmaal de liefde wil ervaren een beeld van de liefde. Toch is het meisje A. het personage dat zorgt voor een verbreding op de kijk van de liefde. Zo maakt ze in het computerspel The Sims een betere versie van haar en Tomas. Waar Tomas noteert wat liefde is, kijkt meisje A. naar wat liefde nog meer kan zijn.

Heerma van Voss heeft een toegankelijke schrijfstijl, maar zet wel aan het denken. Het is dan ook geen straf om af en toe iets terug te lezen ter verduidelijking. Het beschrijven van de liefde is een moeilijke taak, maar komt in deze roman goed tot zijn recht. Door de imperfecties van personages, de connecties die ze hebben en het verschil in leeftijd zal iedere lezer iets van herkenning vinden. Toch wordt, door het grove gedrag van meisje A. en de geheimen die Tomas met zich meedraagt, duidelijk dat een heftige verliefdheid niet perse een goede relatie betekent.

Noem het liefde is een filosofische roman, want wanneer is er sprake van liefde? Na het lezen van de laatste pagina blijft deze vraag nog dagen nazinderen en kan de lezer een eigen antwoord vinden. Liefde is in Noem het liefde iets wat ieder mens kent, maar wat voor iedereen – afhankelijk van tijdsbeeld en achtergrond – anders is. En daarmee slaat de titel de spijker op zijn kop: als iemand het liefde noemt, dan zal het wel liefde zijn.

4/5

Noem het liefde – Dan Heerma van Voss – 272 pagina’s – Uitgeverij De Bezige Bij – mei 2018 – 9789403110400 – €19,99

Met dank aan uitgeverij De Bezige Bij voor het recensie-exemplaar.

1 thought on “Noem het liefde – Daan Heerma van Voss”

1. Ik heb nog nooit iets gelezen van Daan, wel bijna alles (alle losse publicaties kan ik nauwelijks bijbenen haha) van zijn broer Thomas, je hebt mij overgehaald met je mooie recensie, ik ga ‘m lezen!