Na Mattias – Peter Zantingh

Literatuur & romans Recensies

Mattias is overleden en zijn omgeving worstelt met het verlies. Wie Mattias is en wat er is gebeurd, is niet bekend. De roman begint met het verhaal van Mattias’ vriendin. Hierna volgen er nog zeven andere personages, die het verhaal uiteindelijk compleet maken en het mysterie rondom Mattias voor de lezer ontrafelen. Het zijn als het ware korte verhalen die niet alleen iets over het personage van desbetreffend hoofdstuk vertelt, maar ook steeds meer over Mattias en zijn dood onthult.

Wat is er gebeurd met Mattias?

Wat opvalt is dat de personages waaruit wordt vertelt niet alleen vrienden of familie zijn, maar ook mensen die Mattias niet persoonlijk hebben gekend. Toch weet Zantingh het zo te brengen dat de lezer na bijna ieder verhaal iets wijzer is geworden over degene die mist. De personages zijn allemaal herkenbaar, maar uniek. Zo is er een alcoholist, die ondanks zijn verslaving probeert te functioneren op zijn werk en is er een blinde die graag wil hardlopen, want soms is wat onmogelijk lijkt juist mogelijk.

Korte verhalen die samenkomen

Na Mattias bestaat uit korte verhalen die uiteindelijk samenkomen, net zoals dat iedereen in het leven met elkaar verbonden is. Doordat tot het einde onduidelijk blijft wat er met Mattias is gebeurd roept het nieuwsgierigheid en spanning op, maar bovenal is de opbouw van Na Mattias origineel. Het roept namelijk een goede spanning op, waardoor er na ieder verhaal meer nieuwsgierigheid naar de rest van het boek ontstaat.

Rouw

Na Mattias draait om het leven van nabestaanden en hun omgeving. Wat doet het wegvallen met een geliefde? En hoe beïnvloed dit anderen, onbekenden van de overledene? Peter Zanting loodst de lezer en de personages door de verschillenden fasen van rouw. Hij weet dit prachtig neer te zetten, zonder er een te emotioneel verhaal van te maken. Na Mattias is bovenal een boek waar beter niet teveel over verteld kan worden, omdat je het simpelweg zelf moet ervaren. Dus fiets, huppel of ren naar de boekhandel en koop dit boek.

5/5

Na Mattias – Peter Zantingh – 200 pagina’s – Das Mag uitgevers – 2018 – 9789492478559

Met dank aan Das Mag uitgevers voor het recensie-exemplaar.