Minimalisme – Joshua Fields Millburn en Ryan Nicodemus

Iedereen die denkt dat minimalisme draait om zo min mogelijk bezitten, heeft het mis. Joshua Fields Millburn en Ryan Nicodemus (beter bekend als The Minimalists) laten in hun boek Minimalisme zien dat het vooral draait om het leven van een betekenisvol leven. Ik keek hun documentaire een tijdje geleden op Netflix en toen hun boek naar het Nederlands werd vertaald werd ik nieuwgierig.

5 pijlers

Waar de documentaire vooral draait om wat minimalisme is en hoe verschillende mensen hiermee omgaan, gaat het boek meer in op hoe je een minimalist wordt. Volgens The Minimalists zijn er vijf pijlers die leiden naar een betekenisvol leven: gezondheid, relaties, bezieling, groei en betrokkenheid. Echt vernieuwend wil ik het niet noemen, tenzij je nog nooit iets met zelfhulp hebt gedaan, want we weten allemaal dat een goede gezondheid bijdraagt aan een gelukkig leven.

Amerikaans

Het boek gaat in het begin even in op de auteurs en hun leven. Ik vond het allemaal heel Amerikaans, al is het herkenbaar voor de westerse maatschappij. Maar door dat Amerikaanse bleef het allemaal een beetje oppervlakkig. In combinatie met dat het niet vernieuwend is, wordt het geen inspirerend zelfhulpboek.

Schrijfstijl

Daarnaast vond ik de schrijfstijl fijn om te lezen, maar ook niet bijzonder. Ik vroeg me vaak af hoe ze het boek hebben geschreven. Soms wordt er verwezen naar een wij, soms naar een ze, soms staat er in de ene zin ‘Joshua doet dit zo’ en in de volgende regel ‘Ryan doet dit zo’, alsof ze om en om een regel hebben geschreven. Ze zullen er vast hun redenen voor hebben gehad om op deze manier te schrijven, maar ik vond het niet bijdragen aan de structuur van het boek.

Niet inspirerend

Over het wegdoen van spullen wordt niet veel gezegd, al is dat wel wat de lezer hoogstwaarschijnlijk verwacht. Wel verwijst het duo regelmatig naar hun website of andere pagina’s. Deze zijn meestal in het Engels en dat kan lastig zijn voor de niet-Engels-lezende-mens. Waar ik na het lezen van Marie Kondo altijd heel mijn huis op wil ruimen, heb ik na het lezen van dit boek niet de motivatie om op te ruimen, vrijwilligerswerk te doen of iedere dag 18 minuten aan sportoefeningen uit te voeren. Ik snap de kern die de schrijvers over willen brengen en het idee is mooi, maar na het lezen van dit boek doe ik het toch liever op mijn manier.

3/5

156 pagina’s – Uitgever: Luitingh-Sijthoff – januari 2018 – 9789024580620 – 15 euro