Makkelijk leven – Herman Koch

Ik had voor Makkelijk leven nog nooit een boek van Herman Koch gelezen, want de onderwerpen van zijn romans spraken me nooit aan. Toen ik hoorde dat Koch de boekenweekauteur van 2017 werd, werd ik toch nieuwsgierig. Ik zag het als een mooie kans om kennis te maken met zijn werk en wie weet zou het me goed bevallen.

Makkelijk leven gaat over Tom Sanders, een succesvolle schrijver van zelfhulpboeken. Hij is gelukkig getrouwd met Julia en heeft twee kinderen. Een perfect leven dat hem niet naar het hoofd is gestegen, al zegt hij dat zelf. Tom is namelijk een erg kortzichtige man. Hij noemt zijn ene zoon saai, terwijl hij dol is op de andere, Stefan. Ook Stefan heeft zo zijn minder leuke kant en dat is zijn vrouw Hanna.

Wanneer Julia haar verjaardag viert, met de hoop dat Hanna niet kan komen, staat Hanna onverwachts toch voor de deur. Stefan heeft haar geslagen, al kan Tom niet geloven dat zijn oogappeltje in staat is tot mishandeling. Hanna moet toch iets hebben gedaan waardoor Stefan geen andere uitweg zag dan slaan? Tom besluit, als schrijver van zelfhulpboeken, van Hanna een project te maken, maar dan slaan zijn negatieve gevoelens jegens haar om naar verliefdheid. Tot hoeverre zijn zijn eigen tips nog van toepassing op zijn eigen leven als alles mis lijkt te gaan?

Dit Boekenweekgeschenk zit vol met simpele zinnen die net zo nietszeggend zijn als het personage Tom. Eigenlijk deed Makkelijk leven niet veel met me. Ik voelde me afstandelijk tot het personage, de tekst bleef vlak en over het einde moest ik even nadenken. Dat laatste is overigens niet per se slecht, maar ik had eigenlijk geen zin om erover na te denken. Ik ben denk ik gewoon niet gemaakt voor de boeken van Koch.

Op zondag 2 april kan iedereen gratis met de trein reizen met het boekenweekgeschenk. Ik laat het boekje daar achter, dan heeft iemand er in ieder geval nog iets aan.

2/5

Makkelijk leven – Herman Koch – Boekenweekgeschenk 2017 – gratis bij aankoop van minstens 12,50 aan Nederlandstalige boeken.