Lefbek – Anke Laterveer

Ik sloot ruim een week geleden een Kobo Plus-abonnement af. Toen ik ontdekte hoeveel boeken er werden aangeboden, raakte ik toch een beetje overweldigd. Uiteindelijk viel mijn keuze op Lefbek van Anke Laterveer. Ik volg deze schrijfster al een tijdje op Twitter en ik zag haar tijdens Hebban Live. Op beiden komt ze over als een inspirerende vrouw, dus ik was benieuwd of haar boek in de smaak zou vallen.

Lefbek gaat over Lise die zich anders voelt. Ze komt niet uit een standaard gezin: veel liefde is er niet en haar ouders lijken altijd druk met iets anders. Gelukkig raakt ze bevriend met Saar, waar ze vaak mag spelen. Wanneer de meiden naar de middelbare school gaan, ontmoet Lise Simon. Ze raken bevriend, maar hij geeft haar niet het zelfvertrouwen dat ze nodig heeft, al is dat eigenlijk een understatement. Zo zou ze zonder ervaring nooit een vriendje krijgen, maar daar kan hij haar wel mee helpen. En dat doet hij, al wil Lise dat eigenlijk niet. Na deze ervaring is Lisa beschadigd, maar probeert tijdens haar studententijd haar leven te herpakken. Vooral als ze de zorgzame Max ontmoet lijkt dit te lukken, maar is het genoeg om gelukkig te worden?

Lefbek is een heftig verhaal geschreven in simpele, maar rakende zinnen. Laterveer durft ver te gaan in het tonen van seksueel misbruik, maar ze gaat nog verder in het omschrijven van hoe deze ervaring Lise de rest van haar leven blijft achtervolgen en dat gaat je niet in de koude kleren zitten. Het is eigenlijk gewoon hartverscheurend. Toch zit het boek vol met humor en liefdevolle momenten, waardoor het verhaal in balans en niet super zwaar is.

Lise is een meisje dat haar verleden met zich meedraagt, wat haar soms een ingewikkeld personage maakt. Ik vond het af en toe moeilijk om me echt in haar in te leven, vooral omdat er grote tijdsprongen plaatsvinden en Lise dan een heel ander leven heeft en als persoon verandert is, waardoor je als het ware constant opnieuw kennis moet maken met de nieuwe Lise, maar dat is misschien wel de realiteit aangezien mensen met psychische problemen veranderen van een op het eerste oog gelukkig mens in een geestelijk wrak.

Lefbek is een sterk debuut met een heftig thema, daarom is niet alleen Lise de lefbek, maar ook Laterveer. Dit is een boek waarvan ik het pijnlijk vind dat het geschreven moet worden, je wenst niemand (zelfs geen personage) seksueel misbruik toe, maar aan de andere kant is het goed dat romans zoals deze bestaan om ons bewust te maken van het feit dat niet ieder leven rozengeur en maneschijn is, zoals de gemiddelde social media-account doet beweren.

4/5

Lefbek – Anke Laterveer – 224 pagina’s – Pepper Books – september 2016 –  9789020608434 – te koop voor €18,99