Mijn laatste Hebban-recensies

Het is alweer ruim twee jaar geleden dat ik mijn eerste recensie voor boekencommunity Hebban schreef. Iedere maand ligt er weer een nieuw niet zelfgekozen boek op de mat en dat maakt het vaak net iets uitdagender. Normaal publiceer ik de recensies achteraf in zijn geheel op mijn blog, maar dat is er de afgelopen maanden een beetje bij ingeschoten. Vandaag een korte samenvatting van de recensies met een linkje naar Hebban voor wie meer wil lezen!

Niets te kiezen – Karma Brown

Karma Brown heeft Niets te kiezen geschreven naar aanleiding van haar eigen ervaring met ongewenste kinderloosheid en draagmoederschap. Dit is te merken in de roman door de kennis van de processen die voorafgaan aan het vinden van een draagmoeder, maar vooral aan de emoties die dit met zich meebrengt. Toch draait deze roman niet alleen om ongewenste kinderloosheid, maar ook om vriendschap en de grenzen hiervan. Wanneer stop je met het proberen te krijgen van een kind en wanneer wordt een baby in de buik van Hannahs beste vriendin belangrijker dan zijzelf?

Lees hier de rest van mijn recensie.

Kies voor mij – Stefanie van Mol

Camille is haar moeder een aantal jaar geleden verloren aan kanker, waardoor haar vader moeite heeft om haar los te laten. Toch mag ze voor ze begint met studeren samen met haar vriendin Karen op vakantie, waar ze een rockconcert van de band Full Moon bezoekt, en laat de knappe drummer nu net haar buurjongen van vroeger zijn.

Jonathan heeft een keuze moeten maken tussen zijn familie en de muziek. Inmiddels heeft hij een succesvolle carrière als drummer, maar hij heeft wel moeite met het aangaan van echte relaties, totdat er na een concert een jonge dame letterlijk in zijn armen valt.

Klik hier voor meer over Kies voor mij

Een zomer in Cornwall – Carla Vermaat

Een zomer in Cornwall telt bijna 500 pagina’s, maar door de duidelijke schrijfstijl van Carla Vermaat (1952) is deze dikke pil in enkele avonden uit te lezen. De verhaallijnen van de vrouwen wisselen elkaar constant af, waardoor je steeds meer over ze ontdekt. Op dit punt zou er spanning opgebouwd moeten worden en dat gebeurt soms ook, maar niet vaak. Alles wordt voor het grootste deel chronologisch verteld, waardoor Vermaat soms de kans mist om de interesse van de lezer op te wekken met betrekking tot de personages. De roman zou uiteindelijk veel pakkender zijn wanneer de lezer de kans krijgt om te ontdekken waarom de vrouwen in Cornwall zijn in plaats van dit meteen cadeau te geven.

Klik hier voor de rest van de recensie.