Mijn laatste Hebban-recensies #3

Het is alweer ruim twee jaar geleden dat ik mijn eerste recensie voor boekencommunity Hebban schreef. Iedere maand ligt er weer een nieuw niet zelfgekozen boek op de mat en dat maakt het vaak net iets uitdagender. Vandaag plaats ik een korte samenvatting van de recensies met een linkje naar Hebban voor wie meer wil lezen!

Terugkeer naar het kippencollectief – Susan Juby ***

Ondanks de serieuze thema’s als scheiden, verslaafd zijn en ziektes weet Susan Juby (1969) door de humor weer een vermakelijk verhaal neer te zetten. De personages roepen nog meer medeleven op en blijken allemaal een goed hart te hebben, waardoor je regelmatig wordt geraakt door het verhaal. Waar Het kippencollectief vooral draaide om onkundige personages die een boerderij probeerden te runnen, gaat het in het vervolg meer over de kracht van vriendschap. Lees hier de hele recensie.

Vrouwen die vreemdgaan – Wieke van Oordt ***

Wieke van Oordt (1967) is neerlandica en kinderboekenschrijfster. Met Vrouwen die vreemdgaan maakt ze een enorme sprong door een boek voor volwassenen te schrijven met een seksueel thema, namelijk het hoge libido dat vrouwen krijgen in de periode rond hun overgang. In toegankelijk taal, met herkenbare personages en een vleug humor kaart ze dit taboe aan. Zo zijn de meeste vrouwen in deze roman gewoon gelukkig getrouwd, hebben een gezin en maken ze carrière. Maar bovenal zitten ze in een sleur van vijftigste verjaardagsfeestjes en huwelijksjubilea, terwijl ze Sarah zelf ook zien naderen. Lees hier mijn recensie op Hebban.

Een onverwachte wending – Erica James

Al sinds ze klein is zit het leven Lizzie allesbehalve mee. Toch lijkt ze het als volwassene voor elkaar te hebben met een goede baan, een eigen flat en een relatie. Maar dan maakt ze een domme fout waardoor ze wordt ontslagen en haar relatie beëindigt. Ze is gedwongen om Londen te verruilen voor haar ouderlijk huis in een dorp. Tegen haar zin in gaat Lizzie in het verpleegtehuis in de buurt werken, waar ze mevrouw Dallimore ontmoet, die een grote indruk maakt op Lizzie door haar aangrijpende levensverhaal te vertellen. Lees de rest van de recensie hier.