Er zijn boeken die je in een dag uitleest en er zijn boeken waar je twee weken over doet voordat je de laatste pagina omslaat. Laat los mijn hand is zo’n echte slow read. Ik heb dan ook van iedere pagina genoten, ondanks het zware thema. Dat ik met een conclusie begin in plaats van een korte samenvatting van het boek zegt denk ik al genoeg: dit is een prachtroman.

Laat los mijn hand

Het verhaal gaat over Louis. Hij rijdt met zijn vader in een oud busje van Londen naar Zürich voor een afspraak in een levenseindekliniek. Zijn vader is namelijk ongeneeslijk ziek. Halverwege de reis komen ook Louis’ halfbroers naar het busje om samen de reis af te maken. Met zijn vieren in de kleine bus blikken ze samen terug op het verleden en kijken ze naar het heden en de toekomst. Iets wat niet altijd fijne situaties oplevert, aangezien ze alle vier erg van elkaar verschillen. Maar de belangrijkste vraag is: kunnen ze het eens worden over het feit dat hun vader zijn leven wil laten beëindigen?

Actueel

Schrijver Edward Docx haalt een actueel thema aan. Euthanasie blijft een moeilijk onderwerp. Niet alleen in de zorg en politiek, maar ook in de literatuur. Toch weet Docx er goed mee om te gaan, want dat de vader zijn leven wil beëindigen speelt een grote rol in Laat los mijn hand maar de hoofdrol is weggelegd voor familierelaties. Op emotionele wijze wordt duidelijk hoe belangrijk het is om er voor elkaar te zijn en dat dat niet altijd kwestie van vasthouden is, maar soms ook van laten gaan.

Tegenstellingen

Een vraag die duidelijk naar voren komt in deze roman is: wat is leven? Aan de hand van tegenstellingen wordt er geprobeerd hier een antwoord op te geven. Zo zitten ze de ene keer in een gammel busje en overnacht het gezin de andere keer in een luxe hotel. Zo eten ze gewone broodjes van de bakker en zijn ze de andere keer bij een champagneproeverij. En waar de één in wetenschap gelooft, leunt de ander op religie. Om dit te versterken haalt Docx regelmatig Bijbelverhalen en klassieke teksten aan. Hierdoor wordt het boek meer dan een emotionele roadnovel en weet het je aan het denken te zetten.

Volgens mijn vader is het meest verbijsterende aan menselijke wezens niet het gebruik van gereedschappen – het is de kunst, het is de taal. Omdat kunst en taal ons in staat stellen stil te staan bij en te praten over dingen die niet bestaan.

Laat los mijn hand is een aanrader voor iedereen die van een wat zwaarder thema houdt dat je aan het denken zet. Mocht het thema van dit boek niet helemaal je ding zijn, de lange prachtige zinnen maken het waard om deze roman een kans te geven.

Win!

Wil je kans maken op deze prachtige roman? Dat kan! Ik mag namelijk één exemplaar van Laat los mijn hand weggeven.

Wat moet je daarvoor doen? Het is heel simpel:

1. Laat een reactie achter onder dit bericht met een geldig e-mailadres voor 12-09-1017.
  2. Volg mij op één van mijn social-mediakanalen en deel dit bericht om meer kans te maken (niet verplicht).

Op dinsdag 12 september kies ik een winnaar uit door middel van lootjes trekken. De winnaar ontvangt van mij een mail. Wordt deze niet binnen zeven dagen beantwoord, dan zal er een andere winnaar worden gekozen. Succes!