Ki – Kracht van binnenuit – Hans Peter Roel

Peter is een succesvolle zakenman die alles lijkt te hebben: veel geld, een stoere auto en een mooie vrouw. Toch is hij ongelukkig, zo heeft hij veel last van stress en lijkt het niet lang meer te duren voordat hij weer een burn-out zal krijgen. Wanneer hij tijdens een vakantie in Nepal het aanbod krijgt om tijdelijk in een boeddhistisch klooster in de bergen van de Himalaya te verblijven, zegt hij zijn baan op om zich in het klooster te richten op de universele kracht Ki. Als eerste Westerling raakt hij hiermee in aanraking in de hoop eindelijk rust in zijn leven te vinden.

Om met de deur in huis te vallen: schrijver Hans Peter Roel is geen literair talent. De zinnen zijn simpel, het verhaal zit vol clichés, en er worden regelmatig dingen onnodig herhaalt. Ik irriteerde me er bijvoorbeeld in het begin aan dat er om de paar pagina’s werd gezegd hoe knap Peters vrouw wel niet is. Eén keer is genoeg. Ondanks de mindere schrijfstijl is het verhaal wél erg inspirerend.

Peter slaapt slecht, is altijd met zijn werk bezig en worstelt met zijn verleden. Dit alles bij elkaar heeft geen positieve invloed op zijn huwelijk en Peter is de wanhoop nabij. Het klooster lijkt de oplossing, maar valt in het begin toch tegen. Zo wandelt Peter samen met zijn gids Tenzing eerst dagen door de bergen om het klooster te bereiken en wanneer hij daar is mag hij alleen de vloer schrobben. Hij houdt vol en komt uiteindelijk in aanraking met Ki, wat het leven van deze opgebrande zakenman totaal verandert.

Ki wordt omschreven als een kracht die iedereen in zich heeft. Of je nu in Ki gelooft of niet, na het lezen van deze roman besef je jezelf dat ieder mens een innerlijke kracht bezit, inclusief jijzelf. Ki – Kracht van binnenuit nodigt je uit om hiernaar op zoek te gaan. De vele herhalingen in het boek zie ik voor mezelf door de vingers, want het verhaal heeft me geïnspireerd, zo erg dat ik nieuwsgierig werd naar de ki-oefeningen en het Ki werkboek ook heb aangeschaft. Om eerlijk te blijven tegenover jullie en de andere boeken die ik lees geef ik dit boek geen vier of vijf sterren, zoals ik normaal wel doe bij indrukwekkende verhalen, want de schrijfstijl kan beter.

Ki – Kracht van binnenuit is een aanrader voor iedereen die zichzelf (een beetje) kwijt is en niet te veel waarde hecht aan een goede schrijfstijl.

3/5

Ki – Kracht van binnenuit – Hans Peter Roel – 320 pagina’s – Uitgever: NeXT company – juni 2011 – 9789079677108 – juni 2011 – te koop voor €15,95