Ik spreek je aan – Primo Levi

Primo Levi is één van de grote naoorlogse schrijvers uit Italië. Hij was niet alleen schrijver, maar ook scheikundige en hij overleefde Auschwitz. Zijn werk is dan ook beïnvloed door zijn ervaringen tijdens de Tweede Wereldoorlog en zijn achtergrond in de scheikunde. Levi’s bekendste werken zijn onder andere Is dit een mens en Het periodiek systeem.

In 1987 interviewt Giovanni Tesio Primo Levi op verschillende momenten als basis voor een geautoriseerde biografie. Helaas heeft Tesio nooit al zijn vragen aan Levi kunnen stellen, want de schrijver overleed op 67-jarige leeftijd nadat hij een aantal verdiepingen naar beneden viel in een trappenhuis. Toch zijn de gesprekken niet voor niets geweest en werden deze gepubliceerd in Ik spreek je aan.

Primo Levi vertelt over zijn leven. Zo komen zijn kindertijd, zijn ouders en zijn vrienden aan bod. Maar Levi gaat ook in op zijn relatie met het fascisme, zijn werk en zijn seksuele verlegenheid. Doordat eerst vraag wordt gesteld en vervolgens het antwoord wordt gegeven lijkt het op een interview. Toch zou een echt interview gestructureerder zijn en opbouwen naar één punt, waardoor de inhoud van dit boek niet geheel tot zijn recht komt. De vragen en antwoorden zijn simpelweg een schets van de autobiografie die het had moeten worden. Het is misschien de meest pure manier om de gesprekken te publiceren, maar niet perse de beste.

Levi’s leven is boeiend en absoluut het lezen waard, maar als het puntje bij paaltje komt dan is Ik spreek je aan simpelweg niet compleet. Toch is deze ruwe diamant zowel een fijne kennismaking voor iedereen die nog niet bekend is met Primo Levi als interessante achtergrondinformatie voor de meer ervaren Levi-lezer.

3/5

Ik spreek je aan – Primo Levi – originele titel: Io che vi parlo – vertaald door Leen van den Broucke – 144 pagina’s – Meulenhoff –  juni 2017 – 9789029092081

Deze recensie verscheen ook op Letteratura.