Het spel van licht en donker – Matthias Rozemond

Rembrandt van Rijn is één van de grootste schilders van de zeventiende eeuw. Iedereen is bekend met zijn kunstwerken, waarvan de nachtwacht het beroemdst is. Maar wie was de man achter deze schilderijen? Matthias Rozemond geeft je een kijkje in de jonge jaren van Rembrandt.

Rembrandt weet als kind al dat hij schilder wilt worden. Helaas verplicht zijn vader hem om naar school te gaan en deelt Rembrandt zijn stad Leiden met de getalenteerde schilder Jan Lievens. Toch lukt het Rembrandt om uiteindelijk in Amsterdam in de leer te gaan bij schilder Pieter Lastman. Wanneer Rembrandt terugkeert naar Leiden deelt hij zijn atelier met Lievens. Daarnaast heeft hij regelmatig contact met de rijke student Marten en met de criminele Aris. Uiteindelijk gaat Rembrandt weer in Amsterdam werken, vertrekt Lievens naar Engeland en krijgt Aris de doodstraf. Hoe wordt de jonge schilder door al deze gebeurtenissen gevormd?

Het spel van licht en donker is een roman, dus niet alles hoeft waargebeurd te zijn, maar Rozemond heeft veel archiefonderzoek gedaan. De lezer waant zich dan ook vanaf de eerste pagina in de zeventiende eeuw door de uitgebreide omschrijvingen en het taalgebruik. Geen angst, deze historische roman is niet in onbegrijpelijk Nederlands geschreven, maar Rozemond is niet bang om wat woorden te gebruiken die we in onze hedendaagse spreektaal (bijna) niet meer gebruiken. Hierdoor ontstaat er een sfeer die je verwacht bij een roman die zich afspeelt in een verder verleden.

Deze historische roman schetst een mooi beeld van hoe de jonge jaren van Rembrandt zouden kunnen zijn geweest, maar ik verwachtte een iets spannender verhaal na het lezen van de achterflap. Deze vermeldt namelijk: “Weldra zullen hun wegen zich scheiden: Jan trekt naar Engeland, Marten hult zich in stilzwijgen, Rembrandt verhuist naar Amsterdam om daar te werken – en Aris krijgt de doodstraf. Wat is er voorgevallen?” Er komen uiteindelijk verschillende gebeurtenissen samen, maar niet zoals dit bijvoorbeeld in een thriller gebeurt.

Laat je door het bovenstaande niet tegenhouden om Het spel van licht en donker te lezen, want de roman doet wat je van een historisch roman over Rembrandt verwacht: het geeft in een kijkje in het leven van de schilder en de bijbehorende tijdsgeest.

Rozemond zet met dit boek een mooi portret van Rembrandt neer. De omschrijvingen van de oude straten en de kunstwerken zijn gedetailleerd als een schilderij uit de zeventiende eeuw waardoor zowel de liefhebbers van kunst als van de Gouden Eeuw zullen genieten van Het spel van licht en donker. Maar bovenal laat deze roman zien dat de wereldberoemde Rembrandt van Rijn ooit eens een onzeker beginnend kunstenaar was.

4/5

368 pagina’s – uitgever: Luitingh-Sijthoff – oktober 2018 – 9789024576814