Het houden van mannen – Myrthe van der Meer

In bibliotheken en boekhandels vind je rijen vol gidsen over het houden van honden, katten, vogels en alle andere beesten die je als huisdier kunt aanschaffen. In dit rijtje boeken ontbrak er nog altijd één: het houden van mannen. Schrijfster Myrthe van der Meer, onder andere bekend van haar bestseller PAAZ, bracht hier verandering in door een veldgids vol informatie te schrijven over de man en hoe deze te houden.

Het zal de meesten meteen na het zien van het omslag duidelijk zijn dat Het houden van mannen met een dikke knipoog is geschreven. Van der Meer schetst dan ook veel herkenbare situaties, zowel uit haar eigen leven als in de uitleg zelf, over bijvoorbeeld snurken, romantiek en voortplanting die je regelmatig hardop laten grinniken.

Toch heeft Het houden van mannen een aantal minpunten. Ik kon dit boek namelijk alleen in korte stukken lezen. De vele informatie (hoe fijn en vermakelijk geschreven ook) zorgde ervoor dat ik regelmatig een pauze moest nemen. Daarnaast heb ik regelmatig moeten lachen om de uitleg van Van der Meer, maar als dit boek door een man zou zijn geschreven over vrouwen, dan zou ik het een stuk minder leuk hebben gevonden…

Is dit een boek dat een punt wil maken? Is het een uiting van feminisme? Ik denk het niet. Het is eerder een boek dat laat zien dat de perfecte man niet bestaat, maar dat je met wat kleine aanpassingen en humor wel een fijne relatie kunt hebben. Van der Meer sluit dan ook af met “Man is born to be awesome, not perfect”.

Heb ik iets van deze veldgids geleerd? Nee, niet echt. Behalve dan dat ik absoluut niet mag klagen over mijn relatie, want mijn ‘man’ (we zijn niet getrouwd) kan na negen jaar goed voor zichzelf zorgen. Ik was alleen een beetje teleurgesteld na mijn voorstel om als header een foto te plaatsen waarin we het omslag van Het houden van mannen na zouden doen. Het antwoord van mijn wederhelft was namelijk “nee”.

3/5

Het houden van mannen  – Myrthe van der Meer – 224 pagina’s – The House of Books – mei 2017 – 9789044344400 – te koop voor €19,99