Helemaal het einde – Lisette Jonkman

Roxy is de zangeres van een wereldberoemde rockband en daar leeft ze ook naar. Haar leven bestaat uit seks, drugs & rock-’n-roll en ze lijkt hier niets aan te willen veranderen. Dan overlijdt onverwacht haar beste vriendin en stort Roxy volledig in. Ze wordt teruggestuurd naar het Nederlandse dorp waar ze is opgegroeid om bij te komen. Het dorp is tien jaar lang doorgegaan zonder haar en Roxy wil niets liever dan terugkeren naar haar muzikantenleven, maar ze kan niet anders dan proberen zich weer aan te passen aan het normale leven met haar familie, de koeien en, geheel onverwacht, haar buurjongen van vroeger.

Helemaal het einde is weer een herkenbaar boek van Lisette Jonkman. Ze haalt namelijk zware thema’s aan zoals verslavingen, geheimen en een burn-out, maar weet dit met haar humor zo neer te zetten dat het geen zwaar en vermoeiend verhaal wordt. Ik heb regelmatig hardop moeten lachen terwijl ik twee minuten daarvoor nog een traantje wegpinkte. En natuurlijk ontbreekt ook de liefde niet waardoor het uiteindelijk een echt feelgood-boek is.

Een ander herkenbaar punt is het hoofdpersonage dat je regelmatig achter het behang wilt plakken. In Helemaal het einde is Roxy een verwende rockster die gewend is alles te krijgen wat ze wil. Dat dat niet altijd goed is voor haarzelf of dat ze er anderen pijn mee kan doen lijkt haar niet te boeien. Door het boek heen moet Roxy haar plek te zien veroveren in haar oude woonplaats en langzaamaan bouw je toch een band op met Roxy, inclusief de hoop dat het goed komt met dit wilde personage.

Ik begon aan dit boek voor mijn vakantie met schoonfamilie en tijdens de vakantie kon ik iedere keer niet wachten tot ik weer een moment had om verder te lezen. Ik wilde nu eenmaal weten hoe het met Roxy en haar omgeving af zou lopen. Lisette heeft dan ook genoeg personages en gebeurtenissen in het verhaal verwerkt om het geen enkel moment saai te laten worden. Hoewel mijn schoonfamilie dat laatste nu misschien wel over mij denkt. Bedankt Lisette! ;-)

Helemaal het einde – Lisette Jonkman – 480 pagina’s – Luitingh-Sijthoff – juni 2017 – 9789024578252 – te koop voor €18,99