Ginevra – Simone van der Vlugt

Deze historische roman van Simone van der Vlugt is gebaseerd op een eeuwenoude Italiaanse legende. Ginevra is een jonge vrouw van een welgestelde familie In Florence en ze is verliefd op Antonio. Ook hij komt uit een rijke familie, maar wanneer hij om Ginevra’s hand vraagt, weigert haar vader. Antonio heeft namelijk verlichte ideeën, die in 1347 nog strafbaar waren.  Ginevra en Antonio vluchten samen om toch te kunnen trouwen, maar ze worden ontdekt voordat ze op hun eindbestemming zijn. Ginevra’s vader verplicht haar vervolgens te trouwen met een rijke weduwnaar. Op het moment dat het leven tegenzit, breekt de pest uit. Brengt dit haar geluk of juist nog meer ongeluk?

Er bestaan veel klassieke verhalen over de liefde en veel van deze verhalen worden regelmatig opnieuw verteld. Het bekendste voorbeeld hiervan is Romeo en Julia. Er moet dan altijd een balans worden gevonden tussen het minder toegankelijke origineel en de meer aanspreekbare herschrijving. Ook schrijfster Simone van der Vlugt heeft dit oude verhaal in een nieuw jasje gestoken. Juist door verschillende elementen toe te voegen, ontstaat er een spannend liefdesverhaal.

Het is duidelijk dat Van der Vlugt veel onderzoek heeft gedaan. Niet alleen naar de legende, maar ook naar de families die echt hebben bestaan en de adressen waar zij verbleven. Hierdoor waant de lezer zich in dit dunne boek even in de veertiende eeuw. De opbouw van het verhaal met betrekking tot de twee geliefden is niet heel origineel, maar ter compensatie zijn er verschillende gebeurtenissen die je niet snel in andere boeken tegenkomt. Van der Vlugt houdt de aandacht van de lezer hierdoor vast tot aan de laatste pagina. Laat dat nu een belangrijk punt zijn om te kunnen genieten van een boek.

Iedereen die van liefdesverhalen, geschiedenis en Florence houdt zal Ginevra in een ruk uit willen lezen. Ginevra is een interessante vrouw die leefde in een spannende tijd, maar ze laat bovenal zien dat echte liefde heel diep kan zitten. En daar kunnen we eigenlijk niet genoeg over lezen.

4/5

Ginevra – Simone van der Vlugt – 192 pagina’s – uitgeverij Ambo Anthos – 2017 – 9789026344251