Een – Sarah Crossan

De Poëzieweek van 2018 is gisteren begonnen. Ik ben natuurlijk bezig in De goddelijke komedie van Dante en daarnaast ligt de nieuwste bundel van Dimitri Verhulst klaar. Maar het leek me ook leuk om tijdens deze week iets poëtisch te bespreken. Daarom las ik vorige week Een van Sarah Crossan. Een boek dat goed is ontvangen en waar verschillende collega-bloggers enthousiast over waren.

Een heeft originele hoofdpersonages, namelijk de Siamese tweeling Grace en Tippi. Het boek begint op het moment dat de Siamese tweeling geen thuisonderwijs meer krijgt, maar naar school moet. Het is een enge gedachte voor de twee, want ze weten dat de andere scholieren hun zullen aanstaren. Toch blijkt al snel dat naar school gaan voordelen heeft. Ze maken namelijk vrienden die laten zien dat je anders mag zijn. Ondertussen verslechtert de thuissituatie van Grace en Tippi en als ze denken daar een oplossing voor te hebben gevonden, komen ze voor een moeilijke keuze te staan.

Schrijfster Sarah Crossan weet het leven van een Siamese tweeling mooi neer te zetten zonder dat het alleen om Grace en Tippi draait. Zo worden de ouders, hun zus Draak en hun nieuwe vrienden betrokken in het verhaal waardoor het nog hartverscheurender wordt dan het eigenlijk al is.

Wat Een vooral bijzonder maakt is de stijl. Crossan heeft gekozen voor het vrije vers. Een gewaagde keuze die de schrijfster van mij nog best iets spannender had mogen maken door wat meer poëtische omschrijvingen te gebruiken.  Nu leest een groot deel van het verhaal als korte verhalen die je ondanks de afgebroken regels sneller leest dan proza. En dat vond ik persoonlijk jammer. Toch denk ik dat dit juiste stijl is geweest voor dit verhaal. Het draait namelijk vooral om identiteit en door voor vrij vers te kiezen krijgt ook dit boek een net zo unieke identiteit als een Siamese tweeling. Want waar een regel wordt afgebroken hoort deze toch bij de volgende net als dat een Siamese tweeling uit twee bestaat, maar uiteindelijk toch één is. Daarnaast is dit absoluut een aanrader voor iedereen die kennis wil maken met het lezen van poëzie

4/5

Een – Sarah Crossan – 240 pagina’s – Pepper Books – augustus 2016 – 9789020608410