Don’t give a fuck: opgeruimd in je hoofd – Sarah Knight

Sommige boeken hebben alleen al een titel waardoor je ze wilt lezen. Don’t give a fuck trok dan ook mijn aandacht en dat was voor mij reden genoeg om dit boek in de Vakantiebieb te downloaden. Voor iedereen die zich altijd druk maakt om wat er gebeurt en die moeite heeft met ‘nee’ zeggen, legt Sarah Knight haar theorie uit. Ze baseerde haar theorie op de KonMari-methode. Voor iedereen bij wie er geen belletje gaat rinkelen: dit is een manier van opruimen die is bedacht door opruimgoeroe Marie Kondo. Het enige verschil is dat Knight niet zorgt voor een opgeruimde kamer, maar voor een opgeruimd hoofd.

Don’t give a fuck

Waar geef je wel iets om en waar niet om? Knight legt je uit hoe je kunt bepalen wat je wel belangrijk vindt en wat niet. Maar dan begint het echte werk pas, want hoe vertel je je achternicht dat je niet naar haar babyshower komt zonder als een klootzak over te komen? Ook daarvoor heeft de schrijfster een oplossing. Mocht je nu bang zijn dat je een standaard zelfhulpboek gaat lezen, dan heb je het mis. Knight schrijft namelijk met een goede dosis humor, waardoor duidelijk wordt dat het één en ander loslaten zo erg nog niet is.

Je mag voor jezelf kiezen

Heb ik iets van dit boek geleerd? Nee, al was het wel fijn om herinnerd te worden aan het feit dat je niet altijd op alles ‘ja’ hoeft te zeggen en gewoon voor jezelf mag kiezen. Daarnaast heb ik regelmatig moeten lachen door de voorbeelden die de schrijfster aankaart en haar schrijfstijl. Een klein puntje waar ik me aan irriteerde was de vertaling. We zeggen in Nederland wel eens dat ‘we er geen fuck om geven’, maar in het boek gaat het regelmatig alleen om ‘fucks geven’ en dat klonk mij niet helemaal lekker in de oren. Voor de rest is het een heerlijk boek, geschreven door iemand die alleen doet wat zij belangrijk vindt.

4/5

192 pagina’s – Kosmos uitgevers – maart 2016 – 9789021561875 – 15 euro