Desnoods de hele wereld – Eva Louise Bakker

Wat zou jij doen als er opeens dertigduizend euro op je rekening staat? Zou je het houden of geef je het terug? Het hoofdpersonage Anna kiest ervoor om de gever van de dertigduizend euro die opeens op haar bankrekening staat te zoeken, maar dat is lastiger dan het lijkt. Velen zouden na een paar extra nulletjes op de bankrekening een leuke vakantie boeken, maar Anna wordt juist heel onrustig van het onverwachte cadeau.

Angsten overwinnen

Anna heeft geen baan en is vooral veel thuis waar ze leeft volgens haar eigen structuur. Haar vriend Sam verdient de kost en steunt haar. Op het moment dat Anna op zoek gaat naar degene die haar een mooi bedrag cadeau gaf, moet ze haar angsten overwinnen. Zo gaat ze met het openbaar vervoer naar verschillende plekken en ontmoet ze nieuwe mensen. Maar tijdens haar zoektocht gaat er van alles mis.

Wat voor de één simpel is, is voor de ander een drempel

Schrijfster Eva Louise Bakker (1978) laat met haar debuut zien dat wat voor velen heel simpel is, zoals een treinreis, voor de ander een hele grote drempel is.  Anna heeft namelijk een vorm van autisme waardoor veel dingen voor stress en onzekerheid zorgen. Via Anna krijgt de lezer een interessante kijk op het leven van iemand met autisme, vooral omdat Anna hier zelf niet van op de hoogte lijkt te zijn. Daarnaast blijft ook het verhaal boeien doordat niets helemaal gaat zoals Anna heeft gepland en je ook als lezer blijft nadenken over wie er zomaar dertigduizend euro weggeeft.

Afstand

Toch bleef ik een afstand voelen tussen mij en het hoofdpersonage. Aan de ene kant past dit heel erg bij het verhaal en bij Anna, maar aan de andere kant vond ik dit toch ook jammer.  Ondanks dat duidelijk wordt hoe Anna denkt, ervaart en voelt bleef ze voor mij toch een beetje aan de oppervlakte. Dat is jammer, maar aan de andere kant laat dit hoofdpersonage ook niet zomaar mensen in haar leven toe. Voor het totaalplaatje van Desnoods de hele wereld komt het dus juist ten goede.

Een kijkje in het leven van iemand met autisme

Bakker schreef een interessante roman die een aanrader is voor iedereen die een kijkje wil krijgen in het leven van een volwassen vrouw met autisme. Laten we vooral niet vergeten dat Desnoods de hele wereld een debuutroman is. Voor mij voelde dit absoluut niet zo, misschien komt dit doordat de de schrijfster al ervaring opdeed met het schrijven van columns en een kinderboek.  Ondanks de afstand die ik voelde tot het hoofdpersonage Anna heb ik van iedere pagina genoten.

4/5

208 pagina’s – maart 2019 – uitgever Prometheus – 9789044638875 – €19,99