De volgende scan duurt vijf minuten – Lieke Marsman

Sandra organiseert de poëzieweek en laat ik nu net de nieuwe bundel van Lieke Marsman hebben gelezen. Kan ik tenminste ook iets over poëzie schrijven, al is De volgende scan duurt vijf minuten meer dan een boekje met gedichten.

Lieke Marsman had al een tijdje lichamelijke klachten. Na haar schrijversresidentie in Tilburg krijgt ze te horen dat ze kanker had. In De volgende scan duurt vijf minuten kijkt Marsman niet alleen naar haar ziekteproces, maar ook naar onze maatschappij. Dit doet ze aan de hand van gedichten en essays, die allemaal erg persoonlijk lezen en zorgen voor afwisseling in zowel de onderwerpen als het lezen.

De volgende scan duurt vijf minuten begint met een aantal gedichten. Na de gedichten vertelt Marsman over haar klachten, de diagnose, het behandeltraject en wat er daarna gebeurt. Kanker is volgens de schrijfster een eenzame ervaring, maar door het beoefenen van maatschappijkritiek wist ze de eenzaamheid van zich af te schudden. Een ernstige ziekte zorgt voor angst en onzekerheid, maar tegelijkertijd laat Marsman hoop doorschemeren in haar nieuwste werk.

Bovendien ben ik zo bang dat ik verdwijn
dat ik bereid ben alles aan te grijpen
Bestaat er sjoemelsoftware
voor een langer leven?

Waar in Nederland vaak veel goed lijkt te zijn geregeld, loopt Marsman tijdens haar ziek zijn tegen verschillende problemen aan. Denk bijvoorbeeld aan mantelzorg, het lage loon van verpleegkundigen en medicijnen die niet meer bij de apotheek verkrijgbaar zijn. Volgens Marsman zit het probleem onder andere in geld willen verdienen met zorg, in plaats van levens redden. Ze pleit aan het einde van haar essay dan ook om ons niet af te vragen wat iemand oplevert, maar hoe het met iemand gaat.

Het boekje sluit af met poëzie die positief is getint. Hierdoor laat Marsman zien, dat hoe heftig sommige dingen (of het nu een politiek besluit of een ziekte is) ook zijn, dat er hoop is en dat we een allemaal een eigen leven hebben.

4/5

60 pagina’s – september 2018 – Uitgeverij Pluim – 9789492928092