De acht bergen – Paolo Cognetti

Pietro’s ouders ontmoeten elkaar in de bergen en trouwen vervolgens aan de voet van een berg. Later wonen ze met hun zoon Pietro in Milaan, waar de vader zijn werk heeft en ongelukkig is. De moeder vindt haar weg in de stad wel, als vroedvrouw. Wanneer Pietro elf is ontdekken ze een bergdorpje en besluiten daar hun zomers door te brengen. De stille en teruggetrokken Pietro, weet daar vriendschap te sluiten met leeftijdsgenoot Bruno die koeien verzorgt.

Pietro’s vader beklimt graag bergen en neemt zijn zoon regelmatig mee totdat Pietro er zelf voor kiest om niet meer mee te gaan. Vader en zoon groeien door de jaren heen uit elkaar en ook de vriendschap tussen Bruno en Pietro verwatert. Op een dag krijgt Pietro, woonachtig in de stad, bericht dat zijn vader is overleden en hem een stuk grond op de berg heeft nagelaten. Hij keert terug naar de berg en loopt hier Bruno weer tegen het lijf, waarna ze samen een hut bouwen op het stuk land.

Schrijver Paolo Cognetti richt zich in De acht bergen vooral op relaties. Alles wat uit elkaar was lijkt weer bij elkaar te komen, want niet alleen bloeit de vriendschap met Bruno weer op, ook treed Pietro letterlijk in de voetsporen van zijn vader door de bergen te beklimmen die hij beklom. Maar niets is blijvend en Pietro verlangt naar andere plekken en vertrekt alleen naar de bergen in de Himalaya terwijl Bruno een gezin start.

Cognetti wisselt uitgebreide omschrijvingen van de bergen af met mooie en wijze zinnen, waardoor de lezer bijna verplicht wordt zelf na te denken over waar je jezelf bevindt in het leven. Het boek laat namelijk zien dat er drie plekken zijn waar je jezelf kunt bevinden: het lage bosrijke gedeelte, in de weiden of op de top. De roman leest hierdoor nu al als een klassieker, die regelmatig doet denken aan Pavese door de tegenstellingen tussen het stads- en natuurleven.

De acht bergen is een dun boek dat veel zegt over mens zijn en laat zien dat er voor iedereen een plek is waar we ons thuis voelen. En zelfs als die plekken per persoon verschillen dat er dan nog, hoe moeizaam ook, relaties kunnen bestaan.

4/5

De acht bergen – Paolo Cognetti – 224 pagina’s – augustus 2017 – vertaald door Yond Boeke en Patty Krone – De Bezige Bij – 9789023466413 – hier te koop voor €19,99

Deze recensie verscheen eerst op Letteratura.