Dagboek van een getuige – Astrid Holleeder

Het was in mijn ogen de verrassing van 2016: Judas. Astrid Holleeder, de zus van ‘knuffelcrimineel’ Willem Holleeder, had in het geheim een boek geschreven over het leven met haar broer. Hierin was te lezen hoe ze de dappere keuze maakte om met gevaar voor eigen leven tegen hem te getuigen. De boeken vlogen als warme broodjes over de toonbank en ook ik was onder de indruk na het lezen van Judas.

Het vervolg op Judas

Nog geen jaar later komt Holleeder met een vervolg, waarin ze laat zien wat de invloed is op haar leven als getuige. Wederom weet ze in een soort dagboekvorm helder en boeiend te vertellen hoe haar leven er de afgelopen tijd heeft uitgezien. Niets lijkt meer hetzelfde, want naast dat ze vreest voor haar leven omdat Willem heeft aangegeven haar te willen liquideren, moest ze stoppen met haar baan, onderduiken en is de beveiliging minimaal.

Net als bij haar debuut heb ik Dagboek van een getuige vol verbazing gelezen. Want dat je een noodnummer krijgt om te bellen bij direct gevaar en dat deze niet werkt als Astrid het nodig heeft, dat kan toch niet? Of dat iemand vanuit de gevangenis alsnog kan regelen dat er mensen worden vermoord? Ik snap dat niet zo goed.

Om in één keer uit te lezen

Astrid Holleeder kan goed vertellen waardoor ik dit boek het liefste in één keer had uitgelezen, maar aangezien ik ook graag wilde slapen heb ik het boek in twee etappes verslonden. Het vervolg op Judas is een stuk minder dik, maar net zo boeiend. Het mooie aan Dagboek van een getuige vond ik vooral dat niet alleen de moeilijkheden naar voren kwamen zoals moeten onderduiken, maar ook dat Astrid op zoek gaat naar oplossingen om toch zo vaak mogelijk bij haar familie te kunnen zijn zonder gevaar te lopen.

Astrid komt in haar beide boeken niet naar voren als een slachtoffer van haar criminele broer, maar juist als een krachtige vrouw die achter haar keuzes staat. Ik hoop dan ook dat ze nog vele boeken mag schrijven.

4/5

Dagboek van een getuige – Astrid Holleeder – 272 pagina’s – Lebowski – oktober 2017 – 9789048843510 – hier te koop voor €19,99