Circus Cesaria – Sanne Hillemans

Sara overlijdt na een auto-ongeluk. Noah denkt zijn verdriet te verwerken door iedere avond dronken te worden, drugs te gebruiken en met verschillende meiden het bed in te duiken. Op een dag gaat hij met vrienden naar een circusvoorstelling waar hij zijn oog laten vallen op de knappe Emily. De ochtend erna wordt hij zonder te weten wat er die nacht is gebeurd in de circustent wakker.  De directeur, Cesar, biedt hem een baan aan. Noah grijpt deze kans in de hoop zijn verdriet echt te kunnen verwerken en dichterbij Emily te komen, maar wil zij dat ook?

Wat Noah heeft meegemaakt is heftig, maar als even later ook Emily’s verleden aan bod komt wordt al snel duidelijk dat het altijd erger kan. Ze had namelijk verschillende traumatische ervaringen. Toch gaan ze beiden anders met hun problemen om, waardoor de gevoelens die Noah voor Emily heeft niet altijd wederzijds lijken.

Ondanks de heftige achtergronden van de personages vlieg je door het verhaal heen. Binnen een paar avonden ben je bij het einde en besef je je dat je moet wachten tot het vervolg. Dit is een positief teken, maar het is jammer dat de personages niet meer psychologische diepgang hebben. Door hun verleden en hun karakters zouden Noah en Emily hierdoor nog interessanter kunnen worden. Terwijl dit aan de ene kant een punt van kritiek is, is het aan de andere kant een compliment. Ik wil namelijk graag meer van deze personages weten.

Schrijfster Sanne Hillemans zet zware thema’s neer in een luchtige omgeving, waardoor er een fijn verhaal ontstaat dat je laat verlangen naar meer. Circus Cesaria laat zien dat wat er ook gebeurt, je altijd weer door moet gaan. “The show must go on”, net als in het circus.

3/5

Circus Cesaria – Sanne Hillemans – 210 pagina’s – Sunny Hill Books – April 2017 – 9789492670014 – hier te koop voor €14,99