Boekenweekgeschenk: Gezien de feiten – Griet Op de Beeck

Literatuur & romans Recensies

Het Boekenweekgeschenk voor 2018 werd dit jaar geschreven door één van mijn favoriete schrijfsters: Griet Op de Beeck. Ik kon eerlijk gezegd niet wachten tot ik het in handen had, maar omdat ik op vakantie was moest ik extra geduldig zijn. Ik zag op vakantie vooral negatieve reacties verschijnen over Gezien de feiten, maar ik twijfelde of ik dat ook zou vinden. Ik vind sommige boeken van Griet minder goed dan de anderen, maar slecht? Nee, dat niet. Ik sloeg het dunne boekje meteen na aankoop open en las het dezelfde avond nog uit. Viel het deze keer echt tegen? Of ben ik nog altijd een blije Op de Beeck fan?

Een oudere vrouw die besluit te gaan leven

Gezien de feiten gaat over Olivia, een vrouw van begin zeventig die haar man Ludo is verloren. De meeste ouderen zouden rouwen en verhuizen naar een aanleunwoning, maar Olivia besluit op dat moment écht te gaan leven. Ze blikt namelijk terug op haar huwelijk en dat was helemaal niet zo goed. Haar hele leven was eigenlijk maar saai en gericht op anderen. Wanneer ze na Ludo’s dood de kans krijgt om een paar maanden in een derdewereldland te gaan werken, neemt ze deze met beide handen aan. Alleen is haar rouwende dochter Roos het hier niet mee eens, vooral niet als Olivia het ook nog eens naar haar zin lijkt te hebben in het buitenland.

Kiezen voor jezelf

In veel romans van Op de Beeck spelen personages die niet voor zichzelf kiezen een hoofdrol. Ook in Gezien de feiten is dit het geval, want Olivia leefde zoals iedereen dat van haar verwachtte. Toch wijkt het Boekenweekgeschenk iets af van Griets romans en andere korte verhalen. Olivia kiest in het verhaal namelijk erg snel wél voor zichzelf. Hierdoor is het luchtiger dan haar voorgaande werk, al moet ik zeggen dat Gezien de feiten toch wel het meest verrassende effect op me heeft gehad door het einde.

Een typische Griet Op de Beeck

Ook dit dunne boekje laat zien hoe de mens kan lijden door meer bezig te zijn met de ander en motiveert om vaker te doen wat je zelf wilt. Het is inspirerend en mooi geschreven, dus ik snap de kritieken op dit Boekenweekgeschenk niet zo goed. Het enige wat ik mezelf afvroeg was hoe ik het in het thema van de Boekenweek, Natuur, kan plaatsen. Is het onze natuur om pas te leren van ons leven als we ouder zijn? Of draait het om het natuurlijke proces van ouder worden? Ik weet het eerlijk gezegd niet. Het belangrijkste is dat ik heb genoten van dit verhaal.

4/5

Dit Boekenweekgeschenk krijg je cadeau wanneer je voor €12,50 aan Nederlandstalige boeken koopt in de periode van 10 maart tot en met 18 maart. Mocht je het nog niet hebben, dan heb je nog enkele dagen om naar de boekhandel te rennen.

4 thoughts on “Boekenweekgeschenk: Gezien de feiten – Griet Op de Beeck”

1. Ook ik vind het een prachtig verhaal. Het is trouwens een misverstand dat het boekenweekgeschenk over het thema van de Boekenweek zou moeten gaan. Daar is het essay voor, dit jaar geschreven door Jan Terlouw en ook zeer de moeite waard. Het thema van het geschenk mag de uitverkoren auteur helemaal zelf bedenken. Ik was er dit jaar erg blij mee!

2. Ik denk dat ik dit boekenweekgeschenk wel zou kunnen waarderen. Ik ben nog niet enorm bekend met Griets werk, maar het ene boek dat ik heb gelezen (Kom hier dat ik u kus) vond ik heel fijn.