De bloementuin – Cristina Caboni

Je zou maar eens voor je werk in Londen zijn en dan opeens oog in oog met je evenbeeld staan. Het overkwam Iris Donati die dolgelukkig naar de Chelsea Flower Show vertrok, maar vol vragen weer thuiskwam in Amsterdam. Iris wist niet beter dan dat haar moeder was overleden en groeide op met alleen haar vader. De ontmoeting verandert Iris’ leven totaal, want ze heeft een tweelingzus die in Londen woont met hun moeder. De zussen gaan samen op zoek naar hun verleden dat leidt naar een prachtige villa met een mysterieuze tuin in Toscane.

Schrijfster Cristina Caboni richt zich vooral op de personages Iris en Viola, die op hun passie voor bloemen en uiterlijk na maar weinig met elkaar gemeen lijken te hebben. Oma Giulia ziet de komst van de tweeling als de redding van haar prachtige tuin, maar de tweeling wordt afgeleid door de verborgen geheimen in geboorteplaats. De nieuwsgierigheid wordt dan ook gewekt door de schuingedrukte hoofdstukken over een zogenaamde Bianca, waarvan niemand lijkt te weten wie zij werkelijk is.

De vele personages, heden en verleden lopen door elkaar en toch wordt deze roman niet langdradig of saai. Caboni weet de personages interessant te houden door bijbehorende zaken zoals relaties. Daarnaast is niet alleen de tuin, maar ook het verhaal mysterieus genoeg om een goede spanningsboog neer te zetten.

Het meest opvallende aan De bloementuin zijn de stukjes uitleg over verschillende planten aan het begin van ieder hoofdstuk. Ook in het verhaal zelf komen bloemen uitgebreid aan bod. Door de poëzie van de tuin naar voren te laten komen door simpel taalgebruik is bijna iedere pagina een genot om te lezen. Dit maakt het een heerlijk boek voor de plantenliefhebber. Bovendien is deze roman een aanrader voor iedereen die kan genieten van uitgebreide omgevingsbeschrijvingen, familiegeschiedenissen en mysteries.

Op basis van het omslag zou ik dit boek nooit kopen, maar ik ben blij dat ik mee mocht doen met deze blogtour, want de binnenkant is het lezen meer dan waard. De bloementuin is een veelzijdig verhaal dat uiteindelijk laat zien dat niet alleen bloemen, maar ook mensen een goede bodem nodig hebben om te kunnen bloeien.

4/5

De bloementuin – Cristina Caboni – 400 pagina’s – 24 augustus 2017 – Xander Uitgevers – 9789401607339 – hier te koop voor €19,99

Deze recensie is onderdeel van de blogtour rondom ‘De bloementuin’, georganiseerd door Xander Uitgevers.