Bestemd voor mij – Chantal van Gastel

Rond de feestdagen lees ik graag een winters boek en de nieuwe roman van Chantal van Gastel stelt hierin niet teleur. Je hoeft overigens niet bang te zijn dat je het boek na de feestdagen niet meer kunt lezen, want kerstmis speelt maar een kleine rol in Bestemd voor mij. De echte rol is, zoals verwacht bij een feelgood-verhaal, weggelegd voor de liefde. En ditmaal niet alleen voor de romantische liefde.

Het is winter en Jessica wil haar vriendinnen graag weer eens zien voor de feestdagen. Mickey, Debbie en Hannah komen bij elkaar in het huis op een berg waar Jessica en haar nichtje Mickey vroeger met familie vakantievierden. Al snel blijkt dat ze niet de enige gasten in het huis zijn en worden de herinneringen uit het verleden opgehaald. Wanneer Jessica’s oude liefde verschijnt, komt het verleden wel heel dichtbij.

Jessica heeft lang geleden te maken gehad met een pijnlijke relatiebreuk. Inmiddels is ze gelukkig met Vin, met wie ze een latrelatie heeft. Ze heeft eigenlijk niets te klagen totdat de vriendinnen en hun ongewenste gasten insneeuwen. De confrontatie met mensen van vroeger zet Jessica aan het denken waardoor het heden uit balans lijkt te raken.

Door de jaren heen heb ik meerdere boeken van Van Gastel gelezen. Bestemd voor mij las voor mij iets anders dan haar andere romans. Ik moest in het begin namelijk echt in het verhaal komen en ik voelde geen band met Jessica. Gelukkig begon ik door de flashbacks steeds meer met Jessica mee te leven. Voor ik het wist kon ik het boek niet wegleggen, omdat ik wilde weten hoe het zou aflopen. Uiteindelijk zijn de personages die zich eerst voor me moeten ontpoppen, de personages die me het beste bijblijven.

Daarnaast worden er belangrijke thema’s aangekaart. Ik ga ze niet allemaal verklappen om spoilers te voorkomen, maar je kunt in ieder geval denken aan liefde voor jezelf en je omgeving en het belang van ruzies oplossen. Hierdoor zwijmel je in Bestemd voor mij de ene keer weg, word je de andere keer boos en wil je op weer een ander moment naar tissues grijpen.

Bestemd voor mij is een boek om van te genieten. Oude bekenden keren terug in dit verhaal, maar dit boek is ook goed te lezen zonder voorkennis van deze personages. Er is altijd wel iemand waar je in het echt bevriend mee zou kunnen raken en dat is misschien wel de kracht van deze roman: alles is geloofwaardig.

4/5

320 pagina’s – uitgever: The House of Books – november 2018 – 9789044355727