Het beste wat we hebben – Griet Op de Beeck

Ik had deze nieuwe roman van Griet Op de Beeck al op de dag van verschijning in huis. Toch duurde het even voordat ik dit boek ook werkelijk opensloeg. Ik wilde er namelijk in alle rust voor gaan zitten. Het duurde even, maar ik heb de tijd gevonden om diep in Het beste wat we hebben te duiken.

Een huis aan een zelfmoordbrug

Het verhaal gaat over Lucas. Een 43-jarige rechter die op het punt staat om van de brug springen. Het mag duidelijk zijn dat Lucas alles behalve gelukkig is. Toch besluit hij om niet te springen, hij draait om en loopt een ander leven in. Hij verruilt zijn baan voor een huis aan de brug waar hij pas geleden zelf nog stond. Deze keer niet omdat hij levensmoe is, maar omdat hij anderen ervan wil weerhouden om zelfmoord te plegen.

Verschillende personages om hoofdpersonage beter te leren kennen

Nu moet je geen verhaal verwachten waarin een man achter een raam zit te wachten tot er iemand van de brug wil springen. Door het boek heen leer je Lucas steeds beter kennen. Door verschillende personages om hem heen krijg je namelijk een steeds beter beeld van deze man. Zo is er zijn vrouw Isabelle, niet de meest hartverwarmende persoon, en haar dochter waar Lucas een sterke band mee heeft. Een ander persoon die dichtbij hem staat is zijn zus Suzanne, zij lijdt aan een identiteitsstoornis en waardoor ze wel eens verdwijnt. En uiteindelijk is er ook nog het jongetje Riley, wiens moeder wel zelfmoord pleegde op deze brug.

Lava die niet raakt

Ik kan dit boek niet anders omschrijven dan als een vulkaan. Waar alles eerst onder de oppervlakte blijft komt alles steeds meer naar buiten. Zowel het verleden van Lucas en zijn zus als het verhaal zelf. Maar waar bijvoorbeeld Vele hemels boven de zevende me aan het snotteren bracht, deed dit boek dat niet. Ik werd niet warm of koud van deze eruptie. Het boek is zeker met zorg geschreven en het is ook mooi, maar het laat je niet helemaal toe. Alsof het je wil beschermen voor de pijn die het thema met zich meebrengt. En ik zeg hier expres thema, want iedereen die DWDD met Griet heeft gezien weet waar dit boek over gaat. Mocht je het nog niet weten, houd dit dan zo, want dat maakt het verhaal veel sterker.

Mooi, maar…

Wat Griet ook schrijft, ik vind het altijd mooi, maar tippen aan haar eerdere werk kan Het beste wat we hebben niet. Of dat komt door de hoeveelheid Griet op tv, of door het thema dat voor de schrijfster heel persoonlijk is of doordat het misschien gewoon iets minder sterk is, dat durf ik niet te zeggen.

4/5

Het beste wat we hebben – Griet Op de Beeck – 320 pagina’s – Prometheus – september 2017 – 9789044629378