Ik ga door een fase waarin ik vooral veel dunne boeken lees. Niet zozeer omdat ze sneller uit zijn dan een dikke pil, maar juist omdat er vaak zo veel kracht in zo weinig woorden zit. Een paar jaar terug las ik Cécile van choreograaf, So You Think You Can Dance-jurylid en schrijver Ish Ait Hamou. Ik was onder de indruk van dat boek, het kreeg me zelfs aan het huilen. Cécile werd dan ook een bestseller. Ish zat daarna niet stil en schreef een novelle, perfect voor mij om nu te lezen, want novelles zijn over zijn algemeen dun.

Dr. Sheila was een succesvol chirurg toen het noodlot toesloeg. Haar topbaan kan ze vergeten en ze wordt overgeplaatst naar een klein ziekenhuis waar niet veel uitdagende operaties worden uitgevoerd. Onderweg naar haar werk ontmoet ze de Palestijnse vluchteling Suleyman. Deze twee vreemden voeren tijdens de treinrit diepe gesprekken met elkaar tot ze arriveren op het eindstation. Later wordt ze opgeroepen voor een operatie, een man is neergestoken en verkeert in levensgevaar. Als ze aan de operatietafel verschijnt is de patiënt tot haar grote schrik Suleyman.

Tijdens de operatie blikt Sheila terug op haar verleden en het gesprek met Suleyman in de trein. Hierdoor ontstaat er een duidelijk beeld van beide personages en hoop je net als Sheila dat Suleyman de operatie zal overleven. Dit is niet alleen spannend, maar ook emotioneel. Ish weet in 127 pagina’s verschillende heftige thema’s te verwerken zoals vluchtelingenproblematiek, racisme en psychische problemen. En dan wordt dit verhaal ook nog eens verteld aan de hand van veel prachtige en wijze zinnen.

Als je tijd geeft aan moeilijk, dan wordt moeilijk gemakkelijk.

Als je iemand verliest die je niet kan verliezen is een afwisselend verhaal tussen de operatiekamerstress en de wijsheid van onder andere Suleyman. Ik heb het deze keer drooggehouden, maar het is beter om voor de zekerheid toch de zakdoekjes bij de hand te houden, want zoals ik al zei is de inhoud van dunne boeken vaak erg sterk. Ook in dit geval.

4/5

Als je iemand verliest die je niet kan verliezen – Ish Ait Hamou – 128 pagina’s – Manteau – januari 2016 – 9789022332504 – te koop voor €15.00