Het achtste leven (voor Brilka) – Nino Haratischwili

Sommige boeken lees je, andere boeken ervaar je en een enkel boek maakt je sprakeloos. Het achtste leven (voor Brilka) valt onder de laatste categorie. Ik heb deze dikke pil al een paar dagen uit en ik heb nog altijd geen woorden voor wat ik heb gelezen. Na ruim 1200 pagina’s ben ik bijna onderdeel geworden van deze Georgische familie. Zoals ieder familielid zou doen heb ik gelachen bij de geboortes en gerouwd om de doden. Nu het boek uit is wil ik al mijn enthousiasme in deze recensie steken, maar tegelijkertijd wil ik alleen maar zeggen: lees dit boek! Laat ik zo kort mogelijk uitleggen waarom je over vijf minuten op de fiets moet zitten naar de boekhandel.

Het verhaal in een notendop

In acht zogenaamde boeken beschrijft Nino Haratischwili een Georgische familie vanaf 1900 tot en met het heden. Ieder hoofdstuk legt de nadruk op het leven van één van de bloedverwanten, beginnend met Stasia. Zij is de dochter van een chocolatier die een onweerstaanbare warme chocoladedrank heeft bedacht. Het recept moet binnen de familie blijven omdat het drinken ervan ongeluk brengt. Vanaf Stasia lopen de verschillende levens vloeiend in elkaar over tot en met Brilka, de laatste van deze Georgische bloedlijn.

Jij voelt je Brilka

Nitsa is een achterkleindochter van Stasia. Zij schrijft het verhaal aan Brilka in een boek, dit boek om precies te zijn. Ze spreekt haar nichtje regelmatig aan, waardoor ook de lezer zich aangesproken voelt en zich even Brilka voelt. Dit doet ze in bijna filosofisch taalgebruik, waardoor er niet alleen een interessant verhaal ontstaat, maar ook de zinnen laten je genieten zoals je van warme chocolademelk doet. Dat Haratischwili de echte schrijfster is snappen we allemaal, maar Nitsa is een prachtige verstelster die ervoor zorgt dat je vanaf pagina één betrokken raakt bij ieder ander personage.

De personages blijven je bij

Ieder personage in Het achtste leven is zo goed uitgewerkt dat ik betwijfel of je (als je ze had kunnen ontmoeten) ooit zo goed zou kunnen leren kennen. Ze zijn absoluut niet overdreven, maar juist menselijk en bovenal origineel. Ieder personage heeft zo zijn zwakte en kracht gekregen door gebeurtenissen in het verleden. Iedereen in dit boek is getekend en al zitten ze in een hulpeloze situatie, als personage blijven ze sterk. Vooral de vrouwen sluit je uiteindelijk in je hart omdat ze allemaal op hun eigen manier lef hebben op de momenten dat het nodig is tot de moed op is, waardoor je af en toe toch naar een tissue grijpt.

De invloed van de geschiedenis

In honderd jaar kan veel gebeuren. Zo kwam de Sovjet-Unie op en viel het IJzeren Gordijn. Deze geschiedenis wordt moeiteloos vervlochten met de verschillende levens. Dit heeft namelijk meer invloed op de personages dan je zou verwachten. Ik zou best willen vertellen hoe, maar dit is pas echt te begrijpen als je het verhaal zelf leest. Ik ga je in ieder geval beloven dat het alles behalve saai is verwerkt, al is het voor de geschiedenisliefhebber misschien net wat interessanter.

Ruim 1200 pagina’s die boeien

Het achtste leven (voor Brilka) is één van de mooiste verhalen die ik ooit heb gelezen. Het heeft alles wat een goed boek nodig heeft: boeiende verhaallijnen, originele personages, en een prachtige schrijfstijl. Het is de ene keer spannend, soms romantisch, dan weer puur historisch en de andere keer dramatisch, maar het verveelt geen enkel moment. Ik zou het liefste een staande ovatie geven voor ieder woord dat Haratischwili geschreven heeft, want het is zo mooi dat deze hele recensie eigenlijk maar uit één woord had hoeven te bestaan: ‘wauw’.

5/5

Het achtste leven (voor Brilka) – Nino Haratischwili – 1248 pagina’s – Atlas Contact – januari 2017 –  9789025448417 – te koop voor €34,99