Recensie: De spion – Paulo Coelho

Als puber las ik de boeken van Paulo Coelho al. Het spirituele, wijsheden en zelfontwikkeling zijn onderwerpen die terugkeren in Coelho’s boeken en toen mijn aandacht al trokken. De periode dat ik onder de puisten zat en een beugel droeg zijn alweer even voorbij, maar ik ben nog altijd fan van de boeken van deze Braziliaanse schrijver. Toen ik hoorde dat De spion over Mata Hari zou gaan, was ik nog iets enthousiaster dan normaal bij een nieuwe Coelho, want zij is één van mijn favoriete vrouwen uit de geschiedenis.

Mata Hari

Mata Hari (1876-1917) was van oorsprong een Nederlandse vrouw met de naam Margaretha Zelle. Ze groeide op in Friesland en verhuisde daarna naar Zuid-Holland om een opleiding te volgen. Ze trouwt met Rudolph MacLeod in Amsterdam en vertrekt met hem naar Nederlands-Indië, waar Mata Hari alles behalve gelukkig wordt. Eenmaal terug in Nederland gaat het koppel uit elkaar, waarna Mata Hari naar Parijs vertrekt om te werken als danseres. Ze had succes, vooral bij hooggeplaatste mannen, wat er tijdens de Eerste Wereldoorlog voor zorgde dat ze werd beschuldigd van spionage.

De spion

De spionCoelho valt meteen met de deur in huis door te beginnen met de executie van Mata Hari. Vervolgens blikt hij in korte hoofdstukken terug op haar jeugd, haar trieste huwelijk en haar tijd als danseres. De spion is gebaseerd op ware feiten. Coelho heeft gebruik gemaakt van verschillende bronnen met betrekking tot Mata Hari en dat merk je. Niet alleen omdat het verhaal realistisch overkomt door het gebruik van feiten, maar ook doordat er (delen van) brieven in de roman naar voren komen. Coelho schetst hiermee een duidelijk beeld van de onafhankelijke vrouw die Mata Hari was in haar tijd, maar door de foto’s van de danseres wordt dit beeld nog net iets sterker.

De spion is niet alleen realistisch, maar ook heel herkenbaar als een boek van Paulo Coelho. Zo zijn de quotes voorin het boek religieuze teksten en staan er in de roman zelf ook weer een aantal wijze lessen die niet alleen van toepassing zijn op het hoofdpersonage, maar ook op de lezer. Denk bijvoorbeeld aan de onderstaande quote.

‘Het zijn zaadjes, zonnebloempitten. Maar vooral zijn ze iets wat jij je in je hoofd moet prenten; het zullen altijd zonnebloemen worden, zelfs wanneer je ze niet van andere zaden kunt onderscheiden. Hoezeer ze ook willen, ze zullen nooit rozen of tulpen, het symbool van ons land, kunnen worden. Als ze hun eigen zijn willen ontkennen, zullen ze uiteindelijk een bitter leven hebben en doodgaan.’

Dit is absoluut één van mijn favoriete wijsheden uit De spion, maar het zijn niet alleen de wijsheden die deze roman mooi maken. In slechts 176 pagina’s maak je namelijk kennis met een vrouw met een pijnlijk verleden die uiteindelijk voor zichzelf kiest. Tijdens het lezen wordt Mata Hari een vrouw die je waardeert, doordat ze risico’s durfde te nemen en koos voor het leven van een vrije vrouw.

Conclusie

Paulo Coelho heeft met De spion kort maar krachtig één van de interessantste vrouwen uit de geschiedenis neergezet. Of ze nu echt schuldig was of niet, Mata Hari was een vrije en onafhankelijke vrouw die zelfs de vrouw van nu kan inspireren dankzij deze nieuwe roman van Paulo Coelho.

4/5

De spion – Paulo Coelho – 176 pagina’s – De Arbeiderspers – september 2016 – 9789029511346 – te koop voor €18,99