Boeken over mindfulness

Als er een Nederlands kampioenschap voor stresskippen zou zijn, dan had ik dat tot een paar weken terug met gemak gewonnen. Lange periodes van stress zorgden voor veel lichamelijke en geestelijke problemen. Ik belandde regelmatig met klachten bij de huisarts en het antwoord was iedere keer weer stress en daarom werd ik doorverwezen naar een cursus Mindfulness Based Cognitive Therapy. De afgelopen twee maanden oefende ik bijna een uur per dag van dingen met aandacht doen tot mediteren tot in slaap vallen bij een bodyscan. Het was intensief, maar ik kan zeggen dat het me goed heeft gedaan. Inmiddels is mijn cursus afgelopen en moet ik het alleen gaan doen, maar wat kan mij daar beter bij helpen dan boeken? Het is de hoogste tijd om binnenkort de bibliotheek en boekhandel te bezoeken. Dit zijn de boeken die ik daar graag wil halen.

Waar je ook gaat, daar ben je – Jonn Kabat-Zinn

waar-je-ook-gaat-daar-ben-jeVeel mensen denken dat meditatie een manier is om je terug te trekken uit de wereld. Maar het tegenovergestelde is waar. Het is juist een levenskunst, een methode die het mogelijk maakt te genieten en vredig aanwezig te zijn bij alles wat je doet, waar dan ook, iedere dag weer. Dit boek laat zien hoe meditatie een deel van je dagelijks leven kan zijn. De auteur leert de beginner én de geoefende zich open te stellen voor de rijkdom van ieder moment.

Hier en nu – Thich Nhat Hanh

thich-nhatIn Hier en nu laat Thich Nhat Hanh je de vrijheid en het geluk van het leven in het heden ontdekken. Hij benadrukt de kracht van mindfulness om ons leven te veranderen. Hij legt uit dat mindfulness geen uitvlucht of ontsnapping is. Het gaat om bewust leven en aanwezig zijn in het hier en nu. Het is echte vrijheid – en zonder deze vrijheid is er geen geluk. In een liefdevolle persoonlijke retraite biedt Thich Nhat Hanh je een groot aantal eenvoudige en effectieve oefeningen voor elke dag om mindfulness te beleven. Oefeningen zoals ademen met aandacht, glimlachen, het herhalen van positieve uitspraken en intens luisteren brengen rust en harmonie in je leven. Ook helpen ze je om emotionele pijn de baas te worden en kun je echte liefde en compassie laten zien in relaties met anderen.

Mindfulness en zelfcompassie – Chris Germers

mindfulness-en-zelfcompassie‘Wat doen we doorgaans als we last hebben van negatieve gevoelens? We onderdrukken ze, of we keren ons tegen onszelf met schaamte, zelfkritiek of defensief gedrag. Wat als we ons nu eens niet zouden verzetten tegen die gevoelens en ze gewoon zouden accepteren? Wat als we met onszelf zouden omgaan als met een goede vriend die het moeilijk heeft? Dat is precies wat Mindfulness en zelfcompassie je leert. Christopher Germer legt uit waarom onze emotionele pijn alleen maar erger wordt als we ons ertegen verzetten. Die pijn verdwijnt pas wanneer we aandacht voor onze problemen hebben en ze zonder oordeel of zelfverwijt tegemoet treden. Dit boek laat zien hoe je je problemen met mindfulness en zelfcompassie de baas kunt worden. Het bevat eenvoudige, wetenschappelijk onderbouwde oefeningen en technieken waarmee je leert je eigen onvolkomenheden te accepteren en meer aanwezig te zijn in het hier en nu. Je zult je lichter en gelukkiger voelen – en evenwichtiger omgaan met de onvermijdelijke tegenslagen in het leven. De speciaal voor dit boek ingesproken geleide meditaties zijn te downloaden via nieuwezijds.nl. Christopher Germer is psychotherapeut en doceert psychologie aan Harvard Medical School.

Mindfulness – Edel Maex

mindfulness-maexIn Mindfulness leer je hoe je steeds weer de rust en helderheid in jezelf kunt opzoeken. Ook wanneer het leven je deze rust niet gunt, leer je zo goed mogelijk om te gaan met wat zich aandient. Edel Maex, psychiater in het ZNA Middelheim, Antwerpen, geeft al jaren, aan steeds grotere groepen mensen, trainingen in Mindfulness. MINDFULNESS, zo luidt het nieuwe basiswoord voor wie beter wil omgaan met de onvermijdelijke stress van het leven. MINDFULNESS vindt zijn oorsprong in boeddhistische meditatietechnieken. In plaats van voortdurend toe te leven naar doelen die ver in de toekomst liggen, leer je met een milde open aandacht aanwezig te zijn bij wat nu is. MINDFULNESS leert je hoe je de rust en helderheid kunt opzoeken in jezelf. Ook als het leven je deze rust niet gunt, geeft mindfulness je de vrijheid goed om te gaan met de onrust, zonder jezelf erin te verliezen.

Het kleine boek vol mindfulness – Tiddy Rowan

het-kleine-boek-vol-mindfulnessIn Het kleine boek vol mindfulness zijn meer dan 150 tips, oefeningen en inspirerende quotes verzameld. Op toegankelijke wijze leer je je adem te beheersen, je gedachten te ordenen, de stress van alledag achter je te laten en je lichaam tot rust te brengen. Mindfulness helpt je om de aandacht bij het moment te houden. Een prachtig vormgegeven boekje in een handzaam formaat: om altijd bij je te hebben!

Tiddy Rowan verdiepte zich in vele spirituele stromingen en wijsheden en specialiseerde zich in mindfulness. Door het toepassen van simpele technieken, slechts enkele minuten per dag, ervaart zij een toenemend gevoel van rust en bewustzijn, ook in het drukke stadse leven.

Er is genoeg motivatie om mindful te blijven en als ik straks ben afgestudeerd dan duik ik de yogazaal in of ik ga mindful rennen, dat bestaat blijkbaar ook.

Dit vind je misschien ook leuk...

5 reacties

  1. Lalagè schreef:

    Wat goed dat je dat hebt gedaan! Ik ben ook zo’n stresskip en meditatie doet me goed. Ik kijk uit naar jouw besprekingen van deze boeken.

  2. Jenn schreef:

    Lijken me interesante boeken! Ik heb een paar jaar geleden een mindfulness workshop gedaan. Heerlijk, maar ik doe er veel te weinig mee in het dagelijks leven.

  3. Annelies schreef:

    Als jij het Nederlands kampioenschap voor stresskippen wint, dan ga ik misschien wel met de Belgische trofee aan de haal. Zou heel graag willen mediteren, maar heb eigenlijk geen idee hoe of waar te beginnen. Heb jij misschien tips?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.